Сватбен видеооператор - Органон от Филмова къща Виктор Попов
Сватбен видеооператор - Органон
или
Опит за описание и анализ
на безбройните конотации на понятието
сватбен видеооператор,
без капка самозаблуда,
че ще открием истинския му смисъл.
Сватбен видеооператор - Уводни думи.
Сватбеният видеооператор е нещо като Баба Яга, само че наопаки. Всеки знае коя е тя, но никой не я е виждал, и обратно, всеки е виждал сватбен видеооператор, но никой не знае какво е.
Повърхностният читател, без да се замисля, веднага ще каже, че той знае какво е сватбен видеооператор - много просто, човек, който снима сватби. И той, разбира се, ще сгреши. Затова го наричаме повърхностен читател.
Искаме да представим на вашето внимание малка част на айсберга от значения и нюанси, видимата част, на който се нарича сватбен видеооператор, тривиално разбиран като обикновен снимач на сватби.
Сватбен видеооператор - богатството на гледните точки.
Според едни, сватбен видеооператор е професионален оператор, който в свободното си време снима сватби.
Според други, сватбен видеооператор означава талантлив любител, който се препитава чрез хобито си.
Според трети, сватбен видеооператор означава професионален оператор, който не се справя добре с основната си работа и търси друго място за реализация.
За четвърти, сватбен видеооператор е абсолютен дилетант, еволюирал до обикновен дилетант, чрез заснемане на умопомрачителен брой сватбени тържества.
За пети, сватбен видеооператор е таксиметров шофьор, фаянсаджия или друга сходна работа, чест вариант за оцеляване на нереализирани вишисти, който в уикенда рязко сменя професионалния си облик.
За шести, сватбен видеооператор е поле за изява на находчив младеж, спомнил си, че за рождения ден са му подарили хубав апарат и решил, че от него могат да се правят кинти.
За седми, сватбен видеооператор означава съпругата на човек, който упражнява вече дейността сватбен видеооператор, но имащ нужда от втора камера за дадено тържество и не желае парите да излизат извън дома.
За осми, сватбен видеооператор е половинката на действащ сватбен фотограф, решили да създадат семейна фирма и затворят цикъла.
За девети, сватбен видеооператор е племенника на управителя на предпочитан за сватби ресторант, чийто чичо може да му осигурява работа.
За десети, сватбен видеооператор е симпатичен младеж с добра душа и неразбиращ поглед, новото гадже на все още вървежна и оправна сватбена агентка, желаеща да си го възпита и държи под контрол.
За единадесети, сватбен видеооператор, е нещастен чалгар, безмилостно инквизиращ музикалния си инструмент, принуждавайки го да свири “Камъните падат” със самочувствието на виртуоз, който импровизира върху Шостакович.
Това е само незначителна част от безбройните конотации, въплъщения и ипостаси на мистичната фигура на сватбения видеооператор. Повече от двадесет години те измъчват общественото съзнание и безпокоят научната мисъл в безплодните й до момента опити да разпознае и фиксира неуловимата и неподдаваща се на научно описание, вечно изплъзващата се природа и социално-психологическа идентичност на сватбения видеооператор.
Сватбеният видеооператор като обект на интерогативния метод.
Интерогативният метод е един от множеството възможни подходи към изясняване същността на понятието сватбен видеооператор. За последните петнадесет години той не даде забележителни резултати, но все пак обогати, макар и скромно, научното познание за сватбения видеооператор, откривайки нови и непознати до момента семантични полета, синтезирани през призмата на интерогативния дискурс.
Съществуват четири основни теми, формулирани с помощта на четири концептуални въпроса, по които международната научна общност не може да постигне единно разбиране.
Първо, дали в полето на високото операторско изкуство, сватбеният оператор не стои някак неглижиран и незаслужено пренебрегнат от общността на професионалните оператори, или
сватбеният оператор доброволно е избрал своя кръст да бъде отхвърлен в името на по-висши естетически и човешки ценности?
Второ, дали сватбен видеооператор е спасителен начин за някой професионален оператор да спечели допълнителен лев за семейния бюджет, или
сватбен видеооператор всъщност е глътка чист въздух за някой оператор в студио, обречен цял живот да снима близки планове и детайли на втръснали му до полуда лица?
Трето, дали сватбен видеооператор е необичайна възможност за самоусъвършенстване на някой професионалист, или
сватбен видеооператор е прекрасен повод на съпруга да се спаси в съботния ден от своите семейно-битови задължения?
И четвърто, дали сватбен видеооператор не е най-обикновен оксиморон, или
сватбен оператор е дълбока метафора на разколебаната пост-модерна идентичност на резигниращия либерален човек?
Тези въпроси най-ярко разкриват дълбоката и мъчителна вътрешна противоречивост и обремененост на душата на сватбения видеооператор, разкъсван между стремежа към високото и прекрасното в изкуството и съкрушителната гравитация на битовото, която го измъчва, по парадокс му е необходима именно като пречка, изискваща преодоляване, но в крайна сметка го разпъва на скалата на материалното като един трагичен образ на съвременен Прометей.
Сватбен видеооператор - като комуникационен код.
Наред с многобройните си значения, сватбен видеооператор представлява и своеобразен комуникационен код в рамките на определена професионална общност. По още неизяснени филологико-психологически механизми, изразът сватбен видеооператор, в определени ситуации се използва като частично изпразнен от непосредственото му съдържание, което е заменено с една радикална, императивно-негативна морална оценка.
Изразът сватбен видеооператор се оказва способен да предаде поразително разнообразие на интелектуални послания, емоционални реакции и психологически състояния:
- Снимаш като сватбен видеооператор. - т.е. куцо, банално, непрофесионално.
- Какво ме гледаш като сватбен видеооператор? - укор, упрек.
- Той гледаше филмовата камера и множеството устройства и кабелчета, закачени на нея, като сватбен видеооператор - хем напълно безпомощно, хем със свойствена и изразяваща одобрение усмивка, съпроводена с одобрително кимане и почуда. - сложно психологическо състояние, манифестиращо неспособността със външни и стереотипни поведенчески прояви да се подтисне бремето на сериозен професионален комплекс.
- “Професия? - попита жената зад гишето. “Сватбен видеооператор” - отвърна мъжът. “Сватбен видеооператор?” - повтори служителката с подчертана възходяща интонация. - реакция на почуда, изумение.
- Той изглеждаше като сватбен видеооператор, току-що научил, че му отпада утрешната сватба, защото булката е решила да го замести с лелинчо й от Монтана, който също снимал хубаво. - угнетяващо състояние на безпомощност и съкрушеност.
- Е кво. Фифи се чуди, чуди и накрая се омъжи за оня нещастник, сватбения видеооператор. - състояние на съжаление и презрение, на фона на осъзнато лично превъзходство.
- Ако ме наречеш още веднъж сватбен видеооператор, ще ти разбия зъбите! - непростима обида.
- Виж го ма мама, виж го как носи камератааа! Еееей, шта изям! Ей! Същински бащичко! А? Ила тука, баба, ила тук, илаааа. И ти ш пурасниииш, и ти ш станиш гуляааам, кат тати, нали? Сватбен видеооператор, нали, баба! - ярка демонстрация на мило и топло отношение, домашен уюут и съхраненни семейни връзки.
- Ква е тая помия, бе! Кво е това снимане, беее! Ква е тази повръщня, беее! Нали си бил професионалист, бе! За какво ти платихме сто лева, бе! Да те *ба в сватбения видеооператор, да те *ба! - Съставна част от псувня, с възможна поливариантна употреба - в началото, за объркване на опонента, в средата - за акумулиране на енергиен заряд, и в края - за есплозивен и ефектен завършек.
- “Да ти умрат кокошките, дано да ти умрааат! Шап да умори овцете ти да уморииии!” - кълнеше съседката.
Отговорът от съседния двор не закъсня:
“Пиян сватбен видеооператор да снима сватбата на щерка ти данооо! Сватбата да й снима, филмът да й съсипееее! Филмът й да съсипе нийде да н съ видииииш! - сватбеният видеооператор е едно от най-страховитите действащи лица, използвано за прокоби и заклинания. В някои региони на страната се използва и за магии. Важно е да се знае, че в езическото тайнство “леене на куршум” е абсолютно забранено да се произнасят думите”сватбен видеооператор”.
“Сватбеният видеооператор - фрустрация или прострация на съвременната научност” - международна научна конференция в Павел баня 2021.
Заслужава да се отбележат резултатите от тазгодишното издание на ежегодната едноседмична международна научна конференция посветена на сватбения видеооператор под надслов “Сватбеният видеооператор - фрустрация или прострация на съвременната научност”.
Целта на конференцията бе да се достигне до формулирането на задоволителни хипотези, обясняващи неспособността на съвременната наука и интердисциплинарен подход да осъществят значим пробив в разбиране на природата и основните проявления на феномена “сватбен видеооператор”.
В конференцията взеха участие учени от сто деветдесет и пет страни, разделени в пет тематични дискусионни панела:
- Феноменология на сватбения видеооператор.
- Сватбеният видеооператор през призмата на историята.
- Сватбеният видеооператор - археологически находки.
- География на сватбения видеооператор.
- Екологически аспекти в дейността на съвременния сватбен видеооператор.
Изнесени бяха десетки научни публикации, като особен интерес предизвикаха докладите:
- Нови теории за произхода на сватбения видеооператор.
- Първи селища, обитавани от сватбен видеооператор в горното поречие на Нил.
- Пещерните стенописи от Южна Франция като праобраз на изкуството на сватбения видеооператор.
- Най-ранни сведения за дейността на сватбения видеооператор в Европа.
- Спектрален анализ на мандибула (corpus mandibulae) на сватбен видеооператор, открита при разкопки в делтата на Амазонка.
За българските учени естествено най-интересен и очакван беше докладът на Член-кореспондент проф.д-р Иван Иванов, директор на Института за изследване на сватбения видеооператор към БАН. Докладът му бе на тема “Баба Илиица, пра-пра-прабаба на първия в България сватбен видеооператор”. На базата на богат фактологичен материал, запазени вещи, както и солиден брой спомени и свидетелства на съвременници, авторът по безспорен начин доказва родословната връзка между именитата българка и нейния пра-пра-правнук, първият сватбен видеооператор у нас.
Както всяка година на най-отличилите се учени бяха връчени почетни награди.
Голямата награда, позлатена значка Сватбен видеооператор I-ва степен, бе връчена на колектив от учени за техния доклад “Сватбеният видеооператор - Фатални уловки и заблуди - топ 10 на 2020 г.”. Докладът обобщава резултатите на мащабно международно проучване сред недоволни от сватбения си филм младоженци.
Посребрена значка Сватбен видеооператор II-ра степен, бе връчена на тибетски учен за доклада му “Древни тибетски медитативни техники за преодоляване на психически сривове при младоженци след гледане на сватбения си филм.”
Бронзова значка Сватбен видеооператор III-та степен, бе връчена на китайски професор, който в сътрудничестно с представители на научно-приложния отдел при манастиа Шао лин, е изготвил ценно практическо ръководство, от полза за всеки сватбен видеооператор с наименование “Десет дихателни техники за понасяне на болка, когато ви бият”.
Както всяка година Член-кореспондент проф. Иван Иванов, директор на Института за изследване на сватбения видеооператор към БАН, получи ежегодната си награда. Този път за неговия доклад “Баба Илиица, пра-пра-прабаба на първия в България сватбен видеооператор”.
По изричната и добронамерена препоръка на посланика на приятелска нам държава бе незабавно и доброволно уредена и връчена извънредна награда на видната американска трансхуманистка и трансджендърка А10z+-00, за доклада й “Сватбен видеооператор - Не на дискириминацията!”. В него тя обръща внимание, че формулировката “сватбен видеооператор” е некоректна, дискириминационна и затова абсолютно неприемлива. Недопустимо е, твърди авторката, обектът на научно изследване да съдържа определение за полова идентичност. Това води до фаворизация на един пол за сметка на множеството други полови идентификации, а с това се накърняват правата им и се внушава тяхната непълноценност по отношение на избрания пол. Авторката настоява понятието “сватбен видеооператор” да бъде заменено с ново и адекватно на новата трансджендърска нормалност. Като възможни варианти, авторката предлага или по-консервативните “сватбен видеооператорка” или “сватбена видеооператор”, или далеч по-съвременните и актуални *@*@%_Meeee” или 9-123-9-123-Веее, което за краткост или на галено може да изписва “911”.
В отговор на тези предложения, представителите от Беларус загрижено посъветваха тяхната американска колежка незабавно да се възползва от лечебните води на Павел баня.
В отговор, унгарски учени изразиха съмнение, че тукашните води едва ли са чак толкова лечебни, за да помогнат на американката.
По стара балканска традиция, наградите бяха връчени от най-възрастния сватбен видеооператор в Павел баня.
По случай юбилейното, двадесетгодишно издание на научната конференция, посветена на сватбения видеооператор, официалното й закриване се състоя на централния градски площад. Той се оказа тесен да побере стотиците чуждестранни учени, стотиците представители на националната мрежа “Сватбен видеооператор БГ”, стекли се от всички краища на страната, хилядите дечица от предучилищните групи в детските градини, правещи своите първи стъпки в изкуството на “сватбения видеооператор”, придружени от своите родители, хилядите ученици предпочели предмета “сватбен видеооператор” за ЗИП, стотиците студенти, изучаващи операторско майсторство, желаещи да специализират “сватбен видеооператор”, хилядите действащи творци, гордо носещи званието “сватбен видеооператор”, хилядите потомци, гости на града, граждани и представители на национални и чуждестранни медии.
Кметът на града благодари на организаторите, както и на всички държавни и общински институции, и частни фирми, с чиято подкрепа се осъществява този крупен научен международен форум, посветен на сватбения видеооператор.
Накрая, в тържествена обстановка, под звуците на Сватбения марш на Менделсон, изпълнен от духовия оркестър на града, тържествено бе открит монумент на “Незнайния сватбен видеооператор”.
Сватбеният видеооператор - диалектика на поведенческите девиации в контекста на шекспировия етико-комуникационен дискурс.
Из показанията на ВС, по съдебно дело № 000 от 2021 г.:
“Съдията:
- Обвиняемият ВС, разкажете как се стигна до там да причините средна телесна повреда на потърпевшия ПД.
Обвиняемият ВС:
- Както знаете с ПД работим като оператори в една и съща телевизия.
Въпросният ден, докато бях в службата, получих мейл от ПД, който също беше там, в съседната стая, заедно с други наши колеги, в който той пишеше, че последният репортаж, който бях заснел, съм го заснелтолкова лошо, като сватбен видеооператор.
Аз съм възпитан човек, г-н Съдия, и гледам да не се забърквам в конфликти. Затова и отговорих сдържано казвайки, че ако според него съм снимал като сватбен видеооператор, то според мен, той се лъже.
Използвах умиротворяващия прийом “учтиво възражение”, за да не давам повод за дразги.
Той отново ми писа, повтаряйки че съм снимал като сватбен видеооператор.
Аз съм толерантен човек, г-н Съдия, и се отнасям с разбиране към хорските слабости.
Всички в службата знаят, че ПД е заядлив човек, затова реших да му отговоря меко и казах, че снимам така, както ми харесва.
Позволих си леко да надградя предния отговор, предпазливо въвеждайки инструмента
“сдържана насмешка” и с това да подскажа, че разговорът не ми се нрави.
Последва нов мейл със същото съдържание - “Снимал си като сватбен видеооператор”.
Аз съм широко скроен човек, г-н Съдия, и стоя далеч от дребните служебни интриги,
но и не позволявам да ми се качват на главата.
Отвърнах, че неговото мнение по въпроса няма абсолютно никакво значение за мен.
Умишлено преминах на следващото ниво, отговор в стил “твърд отпор”, с което исках да сложа край на разговора.
Но това изобщо не го вразуми. ”Снимал си като слаб сватбен видеооператор” - гласеше следващият мейл.
Аз съм спокоен човек, г-н Съдия, и усилено работя върху себе си, за да не могат подобни дръзки обиди като “ слаб сватбен видеооператор”, да нарушат вътрешната ми хармония.
Но подобна арогантност изискваше съответен отговор и затова прибегнах до стилистична фигура от друг порядък: “предизвикателно опровержение”.
Отговорът ми гласеше: “Твърдението ти, че съм снимал като слаб сватбен видеооператор е ГРОЗНА НЕИСТИНА!”
Отговорът му не закъсня и надмина очакванията ми. ”Снимал си като изключително слаб сватбен видеооператор” - написа той.
Аз съм християнин, г-н Съдия, и се старая да отвръщам на лошото с добро. Но вече ставаше непоносимо. Понасях стоически обидната квалификация “сватбен видеооператор”, изостряна с помощта на съответните епитети, чувах смеховете в съседната стая, опитвах се да подтисна надигащия се в мен гняв и без да разбера, г-н Съдия, се поддадох на изкушението.
Афектиран, аз преминах от защита в открита риторична атака, прибягвайки до агресивната конструкция “войнствена обида”.
Затова и отговорът ми беше в този дух: “Смехотворното ти твърдение, че съм снимал като изключително слаб сватбен видеооператор е ГНУСНА ЛЪЖА!”
Вече усещах, че разговорът излиза извън контрол и клони към опасност от физическа саморазправа.
Но отговорът, който получих беше толкова дързък и вероломен, че сблъсъкът изглеждаше неизбежен.
”Снимал си като изключително слаб сватбен видеооператор, снимащ единствено нискобюджетни сватби в селата около София.” Представяте ли си каква обида?
Аз съм търпелив човек, г-н Съдия, но до едно време. След това пердето ми пада.
Идваше ми да стана, да отида в съседната стая, да вдигна един стол и да му го стоваря върху тъпата глава на сватбен видеооператор. Защото истината е, че не аз, а той е сватбен видеооператор. И това го знаят всички колеги.
Реших да запазя достойнство, да му подскажа какво го очаква и да му дам време да се подготви.
Оставаха ми само два, последни инструмента преди да си позволя физически сблъсък: „оскърблението по косвен път“ и „оскърблението по пряк път“. Разбира се, използвах първия.
Набързо нарисувах карикатура на сватбен видеооператор: тъп, дебел и разплут, по къси панталони, потник и джапанки, със старовремска VHS камера, върху която бе монтиран стар, ръждясал фар от велосипед, а най-отдолу написах с големи букви ПД. Помолих една колежка да му занесе рисунката.
Последва гръмогласен смях на много хора. Очевидно го бях поставил в неудобно положение.
И точно в този момент, когато вече очаквах вратата на стаята да се отвори с трясък и да върхлети той, получих мейл.
“Брато, снимал си като изключително слаб сватбен видеооператор, снимащ нискобюджетни сватби в селата около София, който го наемат от съжаление, в допълнение към огромните отстъпки, които прави, принуден от своята некадърност.”
Тази комбинация между мутренска фамилиарност и професионален цинизъм ме разтърси из основи.
Аз съм българин, г-н Съдия, също като вас. Повече от половината от нашата история, г-н Съдия, сме я изкарали в робство. Търпях, търпях, търпях. До гуша ми дойде.
Ушите ми забучаха. Главата ми кънтеше: “Сватбен видеооператор, Сватбен видеооператор, Сватбен видеооператор”.
Причерня ми. Замаях се. Не бях на себе си. Чувах тръби, зовящи за бой, пред очите ми преминаваше Хвърковата чета, Филип Тотю, Боримечката.
Помня, че станах от стола и тръгнах на бой. Но точно преди да излеза от стаята се сетих, че съм пропуснал „оскърблението по пряк път“.
Веднага се върнах се до бюрото, набрах му номера на телефона и казах: “ПД, ти си жалък сватбен видеооператор! Трепери, нещастнико, защото идвам!”
Това е последното, което помня.
Следващия ми спомен е, че лежа, а около мен имаше хора, бели престилки, полицай, някакви непознати, очи, коси, после някаква линейка, сирена.
Това, че съм отишъл и съм счупил един стол в главата на колегата, сватбения видеооператор, и че сме се сбили, не го помня. Господ ми е свидетел.”
Сватбеният видеооператор - принос на дескриптивния подход за разбиране на природата му, обогатен с ярки образци на съвременната българска литература
Откъси от произведения на известни автори:
- Вече един час сватбеният видеооператор снимаше кума, едър и мургав сънародник с няколко ката дебели синджири от жълт благороден метал, който с мътен поглед лепеше столевки върху челата на обградилите го мургави музиканти, а с петдесетолевки запушваше дупките на музикалните им инструменти. Лицето на сватбения видеооператор разкриваше изключително разнообразие от мисли, емоции, мимики и критични оценки на случващото се, които останаха незабелязани от гостите и потънаха в небитието. “Защо зарязах кларинета!?” - горчиво и през зъби се самобичуваше сватбения видеооператор.
- Сватбеният видеооператор бе толкова увлечен в разговора си с красивата сестра на кумата, че освен танца на булката с нейния баща, изпусна и танца на младоженеца с майка му.
Тази демонстрация на комуникативни умения и лично обаяние в неподходящ момент и на неудачно място, в съчетание с енергичната намеса от страна на брата на булката, станаха причина още същата нощ сватбеният видеооператор да потърси спешна медицинска помощ.
- Вас бият ли ви? - тихо попита сватбеният видеооператор, който за пръв път снимаше в това градче, своя колега фотограф.
- В очите на Пешо Видеото, опитен и корав сватбен видеооператор, се четеше умора вследствие на осемнадесетчасовия снимачен ден, но също така и задоволство. Освен яденето “на корем”, той си тръгваше не с две, а с три бутилки ракия и пет сватбени подаръчета - по две за децата и едно за жената.
- Сватбеният видеооператор седеше умаломощен на стола си и гледаше към ди джея с надежда и молба по-скоро да обяви последния ритуал.
- Забелязвайки, че сватбеният видеооператор е на дансинга и снима, гостите танцуваха бясно, правейки невъзможни подскоци и чупки, желаейки така да бъдат увековечени във филма. Потен, вторачен в апарата, въртейки се в различни посоки и одобрително усмихвайки се на някои от по-ексцентричните танцьори, сватбеният видеооператор даваше да се разбере, че прави невъзможното, за да запечата, както вихъра на купона, така и най-ярките индивидуални изпълнения. Гостите го гледаха с възхищение и благодарност. Само той знаеше, че не записва, защото му бяха свършили картите с памет.
- В погледа му се четеше обида примесена с възмущение и накърнена гордост, като сватбен видеооператор на богата сватба, току-що разбрал, че за него няма предвиден куверт.
- Развеселен, разгърден и почерпен, в приятната компания на игривите шаферки, сватбеният видеооператор тъкмо се канеше да поведе четиринадесетото си поред хоро, когато съгледа ядовития поглед на булката. “Какъв е тоя буклук, бе! - мислеше си тя, бясна на сватбения видеооператор. “Какво ме глеаш, ма? Кво ме глеаш? - възмущаваше й се мислено той. Не виждаш ли, че аз ти направих купона, ма! Сички беха умрели! Ба ти сватбата”
- “Имало едно време един сватбен видеооператор, който снимал вълшебно и бил страхотен професионалист”. - хипер-хиперболизиран образ, чувствително надхвърлящ възможностите на човешкото въображение, поради което нито една фантастична приказка не започва така.
Сватбен видеооператор - Уводни думи.
Сватбен видеооператор - богатството на гледните точки.
Сватбеният видеооператор като обект на интерогативния метод.
Сватбен видеооператор - като комуникационен код.
“Сватбеният видеооператор - фрустрация или прострация на съвременната научност” - международна научна конференция в Павел баня 2021.
Сватбеният видеооператор - принос на дескриптивния подход за разбиране на природата му, обогатен с ярки образци на съвременната българска литература
01.05.2021