Как да изберем оператор за видеозаснемане на сватба.
- Увод
- Сватбеният филм и клип са ценност
- Отговорност
- Естетически критерии
- Най-важен е професионализма
- Гледайте клипове на различни фирми
- Личната среща и опознаване са задължителни
- Четете отзивите от доволни клиенти
- Информирайте се за постижения, награди, отличия, участие в класации
- Хубавият сватбен клип изобщо не означава, че и филмът ще е хубав
- Не се подлъгвайте да си поръчвате кратки художествени филми
- Ако се колебаете между няколко фирми
- Ангажирайте вашия оператор колкото може по-рано
- Когато имате препоръка от приятели или хора от бранша
- Когато имате препоръка от сватбена агенция
- Изяснете си условията
- Цената
- Сватбеният филм е безценна инвестиция, а не излишен разход
Уводни думи
Скъпи младоженци, със следващите редове бихме искали да ви помогнем, когато решите да потърсите фирма за заснемане на вашето сватбено тържество. Желаем да насочим вниманието ви към осъзнаване непреходната ценност на вашия сватбен филм и клип, които често се подценяват.
Всичко, което споделяме с вас е на базата на нашия двадесет годишен опит в сферата на сватбената видеография. За този период наши клиенти са били над 3300 двойки младоженци, работили сме с десетки оператори и монтажисти, обучили сме десетки колеги в спецификата на сватбеното видеозаснемане и монтаж.
От 2014 година сме членове на най-престижната международна организация за сватбена видеография WEVA, в която членуват над 5200 професионалисти от целия свят. Били сме първи в класацията на най-добрите фирми, три години бяхме в топ 20 на същата класация, вече четвърта година сме номер едно по брой клипове, класирани за Видео на деня в сайта на организацията, притежаваме уникален за WEVA творчески и професионален рекорд - от последователно публикувани 66 сватбени клипа, всичките са били отличени за Видео на деня.
Познаваме прекрасно състоянието на сватбената видеография, както у нас, така по света, нейните тенденции, направления, експерименти и залитания.
Нещо повече, нашите търсения през годините не са се изчерпвали единствено с видеозаснемането и монтажа, с изготвянето на красиви клипове и сватбени филми.
Интересували сме се и сме проучвали природата на сватбената видеография, нейните философски и естетически корени и специфични черти. Резултатите от тези изследвания публикувахме в нашия Манифест “За семейното кино”, който представихме пред обществеността в далечната 2007-ма година.
Тогава, когато на сватбеното видеозаснемане се гледаше като на халтура, а на сватбения оператор, с насмешка, нашият Манифест оповести раждането на ново художествено направление във филмовото изкуство – Семейното кино и обоснова естетическата концепция на най-новия жанр в документалното кино – Художествения сватбен филм.
Още тогава доказахме, че семейната и сватбена видеография са равноправни представители на останалите жанрове в кинематографията. Че за тяхното успешно практикуване е необходимо сериозно специализирано образование и квалификация, специфични практически умения, познания за сватбения бранш и особеностите в протичането на сватбения ден и т.н.
Неслучайно ви напомняме за нашия опит, търсения и постижения. Правим го защото си даваме сметка за отговорността, която поема този, който отправя препоръки по една толкова важна тема. Тези препоръки, ако не са истинни, могат да заблудят хиляди млади хора и да им нанесат непоправими щети.
Ето защо, най-важното за вас, когато четете подобни съвети, е да знаете кой ги отправя и от позицията на какъв опит, постижения и компетентност.
Ценност
Сватбеният филм и сватбеният клип, заедно с фотоснимките, съхраняват най-важните и емоционални моменти от вашия първи семеен празник. Единствено чрез тях вие и вашите родители и близки ще можете по най-експресивен начин да възкресите спомена от сватбения ден и всеки път, когато ги гледате, да преживявавте неговата неповторима атмосфера. Единствено чрез тях вашите деца, внуци и правнуци ще могат да се докоснат по най-жив и автентичен начин до истинските образи на своите предци. Единствено чрез тях ще могат да узнаят повече за вас - за вашите мисли, вълнения и емоции. И единствено чрез тях, вашите потомци ще могат да съпреживеят уникалната атмосфера на празничния ви ден и се насладят на красотата на вашата любов.
Ето защо, първото и най-важно нещо, преди да пристъпите към проучване на отделните фирми за видеозаснемане, е да си дадете сметка за изключителната ценност, която представляват за вас сватбения филм и клип. За всички младоженци сватбения ден минава като миг, след който те изненадани установяват, че освен върховните вълнения, радости и емоции, те не помнят и не знаят почти нищо за случилото се на тяхното тържество. Празничният ден отлита безвъзвратно и заедно с него всичко, свързано с неговата организация. Това, което остава е сватбения филм, клип и фотографии. Те са единствения магически мост, по който можем да се върнем назад във времето и да го оживим.
Отговорност
След като сме осъзнали колко важен и ценен за нас е сватбения филм и клип, второто най-важно нещо е да подходим с необходимата отговорност при избора на екип, който да извърши сватбеното видеозаснемане. Съзнанието за отговорност, съответстваща на съзнанието за ценност, е решаващ фактор за успешния избор. Липсата на ангажирано и отговорно отношение е основната причина за разочарованието на хиляди младоженци от филмите и клиповете, които получават.
За по-голяма яснота, ето няколко примера за това, какво разбираме под неглижирано и безотговорно отношениe към сватбеното видеозаснемане и избора на видеооператор:
- когато си се погрижил за всичко необходимо за сватбения ден и изведнъж, в последния момент се сещаш да ангажираш видеозаснемане;
- когато споделяш едно лъжливо мнение, битуващо сред мнозина, че сватбеният филм е нещо скучно и не става за гледане, т.е. гледа се веднъж и после отива в килера;
- когато споделяш мнението, че “След като имаш фото, за какво ти е видео.”;
- когато главният критерии при избора на оператор е по-ниската цена;
- когато ангажираш екип, само защото някой роднина или приятел ти ги е препоръчал, без да си се запознал обстойно кого наемаш: умения, опит, творчество, постижения, клиенти, снимачна техника, цени и т.н.;
- когато се доверяваш сляпо на препоръките на колеги от бранша /управители на ресторанти, ди джеи, фотографи, сватбени агенти/, за това че ти предлагат най-добрия, “твоя” човек;
- когато са те уловили в големия капан, че най-важното е да наемеш екип, т.е. фотограф, ди джей и оператор, които работят заедно, което било много важно; с други думи, операторът може да не е кой знае какво, но понеже е в екип, филмът ще стане супер;
- когато не си разгледал какво предлагат поне 5 - 10 фирми, за да имаш база за сравнение;
- когато не си се срещал и разговарял лично с някой от екипа и нямаш непосредствени впечатления за тяхното възпитание, ерудиция, комуникативни умения, външен вид и т.н.;
- когато не си гледал световни образци на сватбената видеография и не си открил колко красива и вълнуваща може да бъде тя, а и за да имаш що-годе някакъв критерий за оценка на това, което ти се предлага;
- когато не си даваш сметка, че сватбената видеография е жанр на филмовото изкуство, най-сложното от всички изкуства и това има пряко отношение към качествата, ерудицията и общата професионална подготвеност на хората, на които смяташ да се довериш;
- когато инфантилизмът не те е напуснал и вярваш на посланието “Супер качество на ниски цени!”;
Естетически критерии
Третото най-важно нещо е да се запознаете как изглежда сватбеното видеозаснемане по света. Гледайте чуждестранни клипове, докоснете се до образците на сватбената видеография, вижте най-новите тенденции в нейното развитие. Само така ще може да се убедите в огромните й художествени възможности и емоционално въздействие. Само така ще може да изградите ваши собствени естетически критерии, които ще ви бъдат от голяма помощ при избора на видеооператор. “Въоръжени” с тях вие ще гледате с нови очи на това, което ви се предлага и ще може да оцените много по-вярно качеството, уменията и различията между отделните оператори.
Най-доброто място, където може да гледате качествени сватбени клипове е, разбира се, сайта на WEVA - най-престижната международна организация за сватбена видеография, в която членуват над 5200 професионални сватбени видеографа от целия свят - www.weva.pro
Първите три точки са най-важните предпоставки, основата на вашия успешен избор. Съзнанието за ценността на сватбения филм и клип, последвано от необходимото отговорно отношение, както и наличието на естетически критериите за оценка, представляват същността на правилния избор и го гарантират в голяма степен. Останалите условия са по-видими и ясни и с малки изключения имат технически характер.
Най-важен е професионализма
Това е вашата свръхзадача. Да откриете хората, които са истински професионалисти. Намерите ли ги, бъдете спокойни за вашия филм. Дори да пропуснете нещо в предварителните разговори, дори да не сте уточнили всичко, дори да се случат изненади по време на тържеството, не се тревожете, защото истинския професионалист ще се справи по най-добрия начин с всяка ситуация.
Под професионализъм разбирайте специализирано обучение в областта на кинематографията или сродните изкуства, специфични умения за видеозаснемане и монтаж, опит в сферата на сватбената видеография и познаване нейните специфични черти, креативност, любов и отдаденост на работата, професионална етика, компетентност в областта на другите изкуства, защото кинематографията е синтетично изкуство, професионална техника.
Не се заблуждавайте, че е възможно хора с повърхностни познания и умения да постигнат нещо наистина стойностно в областта на кинематографията, най-сложното от всички изкуства.
Гледайте видео клипове на различни фирми
Задължително разгледайте клиповете на поне 5 - 10 фирми, за да се ориентирате за качеството на това, което се предлага. Преди всичко обръщайте внимание на художествената страна: красиво ли е заснето, добре ли е монтирано, въздейства ли ви емоционално, подхожда ли се творчески към всеки клип или те са еднотипни и правени по шаблон, усещате ли индивидуалното и уникалното на всяко едно тържество, чийто клип гледате и т.н.
Личната среща и опознаване са задължителни
Изключително важно е да се срещнете с фирмите, чиято работа ви е харесала и е възможно да ангажирате. Необходимо е да имате лични впечатления за техните професионални и човешки качества. Обърнете внимание на тяхната ерудиция, култура, отношение към изкуството, как изглеждат, как говорят и се държат. Нека ви разкажат за техния начин на работа: кое е специфичното в тяхното заснемане и монтаж, как работят с младоженците в сватбения ден, как преминава подготовката, сесията, какви са техните търсения и ценности в изкуството, какво ги вълнува и т.н.
Целта ви е в максимална степен да опознаете и усетите хората отсреща.
Когато сте доволни от срещата, когато сте впечатлени от качествата на екипа и той неусетно е спечелил вашето доверие, значи това са вашите хора.
Четете отзивите от доволни клиенти
Отзивите от доволни клиенти са нещо изключително важно. Проблемът с тях е, че не може да сте напълно сигурни дали са автентични или някой недобросъвестно си ги е съчинил и поставил в сайта. Все пак заслужава си да прочетете какво казват доволните клиенти и да разберете какво ги е впечатлило. Често пъти неистинските отзиви се усещат.
Информирайте се за постижения, награди, отличия, участие в класации
Разбира се, че постиженията, завоюваните награди и отличия, класирането в специализирани международни ранглисти за сватбена видеография имат значение при оценката на дадена фирма. От първостепенна важност е професионалната тежест и престиж на организацията, която е присъдила наградата. Разгледайте сайта на оператора и проучете въпроса.
Както във всички области на науката, изкуството и спорта, така и в сватбената видеография, стойността на международните постижения като номинации, класирания, отличия, награди, са несравними с родните им аналози. Но, от друга страна, оператор, чиито творби са отличени у нас като постижения в областта на видеозаснемането или монтажа, задължително трябва да привлече вашето внимание.
Хубавият сватбен клип изобщо не означава, че и филмът ще е хубав!
Това е много важно да го знаете. Често се случва зад един ефектен клип да стои посредствен филм. Това е факт, за който най-вероятно не сте чували и за който много, много не се говори.
Една от причините за това разминаване е, че както е известно, клипът продава продукта, без значение какъв е той - прах за пране, вафла, дъвка, маратонки или сватбен филм.
Ето защо някои оператори хвърлят всичките си усилия, за да направят ефектни и красиви кадри, които да използват за един впечатляващ клип. Същевременно те неглижират и пропускат доста неща от случилото се в сватбения ден. За тях най-важен е ефектния клип, защото той ги продава, а не сватбения филм, който се гледа от малцина, но който всъщност има изключително важна стойност за младоженците. Стойност, която, с оглед на бъдещето, е много по-голяма от клипа.
Темата е обширна и излиза извън границите на предмета на настоящата статия. Тя засяга въпроси, свързани с естетиката на сватбения филм, както и такива, от “кухнята” на видеозаснемането и монтажа, и ще бъде разгледана в отделна статия.
В практически план е важно да знаете какво ще получите - хубав клип и посредствен филм или хубав филм и клип. Затова поискайте да видите как изглеждат един, два монтирани филма, обърнете внимание на оператора на този въпрос, попитайте го за неговото мнение.
Не се подлъгвайте да си поръчвате кратки художествени филми
От известно време оператори се опитват да въведат у нас една чуждестранна практика.
Според нея, те изработват на младоженците къс, двадесет - тридесетминутен художествен филм, който синтезира целия сватбен ден. Според това разбиране, краткият филм е много по-гледаем, изисква много по-подчертано творческо присъствие, а фактът, че цял един ден трябва да се вмести в няколко минути засилва изключително много индивидуалния кинематографски поглед и прави филма в голяма степен средство за ярка авторска изява. Те не изготвят дълъг, например 90-минутен филм, защото бил скучен и не ставал за гледане.
Темата е доста по-дълбока и надхвърля предмета на статията, затова ще бъде разгледана отделно.
Накратко трябва да се поясни следното. На пръв поглед изглежда, че става дума само за намаляване на продължителност и за по-голяма художественост. Всъщност изобщо не става дума за това.
Драстичното съкращаване на филма заедно с мотива за по-ярка художественост налагат съвършено ненужно хиперфаворизиране на авторския поглед за сметка на житейската правдоподобност. Този подход неминуемо води до краен субективизъм в интерпретацията на случващото се, до неговото изкривяване и в крайна сметка до осакатяване на “живия живот”. Подходът по един брутален начин фаворизира образа на твореца и неглижира “истината на страстите в предлаганите обстоятелства” на младоженците. В своята същност подходът противопоставя крайния субективизъм с истината на живота, желанието на твореца за самоизява срещу интереса на младоженците за автентичност и правдивост, и по парадоксален начин сблъсква оператор с младоженци.
В съдържателен план въпросите, които повдига този подход не се отнасят до времетраене и художественост, заснемане и монтаж, а засягат основите на изкуството и в частност специфичната природа на сватбения филм, дълбоките основания за неговата същинска ценност, смисълът на изкуството въобще и ролята на твореца, темата за нарцисизма в изкуството, за висшата способност за творческо самоограничение и самоудържане. Все теми, върху които “новаторите” не са се замисляли, защото очевидно надхвърлят тяхната компетентност.
Дългият филм може да бъде скучен, но може да бъде и интересен. Това зависи единствено от видеографа.
Ето защо, не приемайте да получите само кратък художествен филм без да имате нормален, с времетраене съобразено с начина, по който е протекъл сватбения ви ден. Дългият сватбен филм е вашата голяма ценност, запомнете!
Щом имате дълъг филм, няма проблем да си поръчате и кратък художествен такъв. Но не за сметка на дългия.
Не ставайте жертва на привнесени и дълбоко чужди на нас модни превземки.
Явно навика да копираме чуждестранни традиции и приумици не ни е чужд. Явно неслучайно преди 150 години Добри Войников е написал “Криворазбраната цивилизация”. И явно все още не сме се поучили от думите на Хаджи Коста “Хората може да си покачат и дрънкала, па ний не же станем маймуни, анадънму?”
Ако се колебаете между няколко фирми
Ако в процеса на проучване на фирмите сте харесали работите на няколко и не може да решите коя да предпочетете, то имайте предвид следното:
- Информирайте се какъв е опита им извън сватбената видеография. Заснемат ли корпоративни събития, реклами, музикални клипове, документалистика и т.н. Харесва ли ви работата им. Задължително предпочетете фирмата, която има по-голям опит и в други жанрове освен сватбения.
- Обърнете внимание на корпоративните клиенти на фирмата. Първо, техният брой - едно е да имаш три фирми, друго е 30, а трето 300. Второ, оценете тяхната популярност и “тежест” - има ли сред тях известни компании, важни институции, престижни организации. Предпочетете фирмата с повече и по-престижни клиенти.
- Информирайте се за екипа на фирмата: образование, опит, допълнителна професионална квалификация, участия в уъркшопове и др. Предпочетете хората, които полагат повече усилия за своето професионално развитие.
- Информирайте се за миналото на фирмата. Какво е нивото на корпоративна им култура, предоставят ли информация за тяхната история: какво се е случвало с фирмата в предишните години, важни събития, участия във форуми, изложения, конкурси, постижения и т.н. Това може да го научите от техния сайт /новини, блог, за нас/ или Фейсбук страница. Въпросът за фирмената история е несправедливо подценен и от фирми, и от клиенти. Това е голяма грешка и всеки може лесно да я осъзнае, като си даде сметка, че когато общуваме с непознат, ние не бихме могли да си съставим вярна представя за него, ако нямаме никаква информация за неговото минало.
Ангажирайте вашия оператор колкото може по-рано
Забравете написаното от “експерти”, които обикновено съветват, че ангажирането на фотографа и оператора стават по едно и също време. Това не е вярно и причината е много проста. Качествените сватбени фотографи у нас са много, много повече от качествените сватбени видеографи. Това е безспорен факт за всеки, който поне малко познава бранша и има понятие от кинематография и фотография. Качествените оператори “свършват” много по-бързо, просто защото са малко. Всяко забавяне е риск вашият екип да е вече ангажиран от друг.
Когато имате препоръка от приятели или хора от бранша
Често пъти някой препоръчва на младоженците видеооператор. Може да е техен роднина, приятел или човек от сватбения бранш - ди джей, фотограф, декоратор и др. Разгледайте какво предлага препоръчания човек, ако ви направи впечатление, имайте го предвид, но това не бива да ви отклонява от казаното в т. 5. - да гледате клипове на различни фирми. Нищо не трябва да ви спира от това.
Става дума за вашия филм, за вашите спомени, за вашата семейна история. Представете си, че откриете някой, чиято работа и чувствителност ви допада повече. Това съвсем не е изключено, защото, както знаете вкусът е нещо твърде субективно. Не е задължително това, което е харесало на вашия близък, да харесва и на вас.
Гледането на сватбени клипове ще ви помогне не само в избора на оператор. Те са безкраен източник на идеи за протичането на сватбения ден и цялостната му организация. Те са красиви, вълнуващи, емоционални и са едно доста приятно занимание.
Когато имате препоръка от сватбена агенция
Казаното в т. 5 за гледането на клипове от различни оператори се отнася с пълна сила и когато работите със сватбена агенция.
Почти винаги агенциите предлагат свой оператор. Разгледайте работата му, но не се ограничавайте единствено с него, а вижте галериите и на негови колеги. Не гледайте на осигурения от агенцията оператор като на облекчение, като отпадане на ваша задача, която е свършил някой друг. Спомнете си, че вкусовете на хората са различни и че става дума за Вашия филм.
Ако попаднете на агенция, която по-упорито се опитва да ви убеждава, че техният оператор е най-подходящ, дайте си сметка, че има проблем. Ако неговата работа не ви е развълнувала, ако тя не ви е направила силно впечатление и не ви е убедила, че той е вашия човек, то какъв друг аргумент би могъл да го стори.
Обясненията, че са екип и че това било изключително важно, са смехотворни.
Проблем с предлагането, пробутването, а в някои случаи, елегантното налагане на видеооператори от страна на сватбени агенции съществува. Той е от години и не е тайна за никой в бранша.
Този проблем засяга по-остро високобюджетните сватби. Първо, защото при тях младоженците по-рядко си правят труда да проучват какво качество предлагат другите фирми за видеозаснемане. Второ, фирмите, способни да реализират качествено едно по-мащабно заснемане се броят на пръсти и често не са от екипа на агенцията. Агенцията не се обръща към тях, за да може да снимат нейните хора, от което печели тя, а губят младоженците.
Изяснете си условията
Важно е да се запознаете внимателно с условията на всяка фирма, за да си спестите излишни недоразумения.
Обърнете внимание на това какво включва пакетът, който ви се предлага: какво получавате, колко часа е престоят на оператора, откога и откъде започва да снима, докога снима, с какво времетраене е сватбения филм, офертата включва ли встъпителен клип или той се заплаща отделно, какъв е срокът за получаване на готовия филм, музиката за филма и за клипа той ли я избира или вие я определяте, на какъв носител получавате филма, ако заснемането е в друг град и е необходимо да се пътува и преспива, уточнете предварително допълнителните разходи.
Уточняването на тези въпроси е важно, но те имат технически, второстепенен по отношение качеството на филма характер, обикновено са уредени по сходен начин при различните фирми и не би трябвало да бъдат мотив за наемането или отхвърлянето на даден видеооператор за сватба.
Цената
Разбира се, че всяко сватбено тържество има някакъв бюджет, в който то се разпростира.
Първо проучете пазара - какво качество се предлага и срещу какви пари и едва след това си определете средствата за видеозаснемане. Ако предварително решите колко средства сте готови да отделите без да знаете какво ще получите срещу тях, може да останете много неприятно изненадани.
Никъде в живота няма да откриете “Супер качество на ниски цени”, така че не го търсете в сватбеното видеозаснемане.
Сватбеният филм е безценна инвестиция, а не излишен разход
Когато сватбения филм и клип са създадени от истински творци професионалисти, те представляват произведения на изкуството и притежават висока естетическа стойност.
Когато към нея прибавим и ценността им като документи, запечатали за бъдещите поколения важна част от тяхната фамилна история, то те се превръщат в семейни артефакти с безценна родословна стойност.
Ето защо изработването на качествен сватбен филм и клип е най-смислената и изгодна инвестиция, свързана с цялостната организация на вашия първи семеен празник, която можете да направите. Всяка измината година увеличава тяхната стойност и на света не съществува финансова институция, която може да умножи по такъв фантастичен начин вашия капитал.
От друга страна, колкото повече правите компромиси с избора на оператор и гледате на видеозаснемането като на нещо маловажно и подходящо за икономия, толкова качеството на вашия сватбен филм ще бъде по-лошо. Той вече няма да е предмет на изкуството и образец на художествена креативност, а печален факт, удостоверяващ тяхната липса. В най-добрия случай ще имате бледо копие или най-лошото в изкуството - ерзаца, несръчен опит за наподобяването на чужди образци.
Да, ще икономисате средства, но ще притежавате некачествен продукт.
По този начин вие превръщате сватбения филм и клип от възможност за чудесна семейна инвестиция в излишен разход.
Успех в избора!
02.11.2020